Ricottalåda

Kategori: recept

Jag misstänker att det kommer skrivas mer om mat och mindre om träning här, dels äter jag mer än jag tränar (höhö), och dels är det ett väldigt bra sätt att samla ihop recept.

Imorse var jag och handlade och min vana trogen gick jag förbi kortdatum/halvapriset-disken (studenttakterna sitter i trots sommarlov), och bland danska korvar och färdig risgrynsgröt fanns en förpackning ricotta för blott tio kronor (kändes otroligt billigt trots att jag egentligen inte har en aning vad dom kostar i vanliga fall). Jag hade ingen som helst erfarenhet av osten sen tidigare men det stod på förpackningen att den påminde om keso - måste vara en hit tänkte jag och tog med hem. Efter lite googlande och idéstjälande hemmavid var jag redo för lite köksexpriment:

Ricottalåda - 4-5 port
Koka 200g fullkornspasta nästan klar. Skölj och ställ åt sidan.
Hacka och fräs en rödlök, vitlök, 1/2 zucchini, en paprika och ett par tomater (eller kort och gott vad du har hemma i grönsaksväg, tror tex champinjoner blir väldigt gott att ha i). Tina broccoli och skiva lite oliver. Bland ihop alla grönsaker.
Blanda sedan pastan med 1 burk ricotta, 2 ägg, 1/2-2 dl keso och 1-2 nävar blandspenat.
Lägg hälften av pastan i en ungsäker form, skyfla över grönsakerna och lägg på det sista av pastan över.
Lägg några tomatskivor ovan, och strö ev lite riven ost efter tycke och smak över.
Grädda i 225°C i ca 20 minuter.

Bjud mor och far, och smit sedan undan disken. Gött!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: