Fishing

Kategori: recept

Jag har som mål att äta fisk varje vecka, och har kommit på mig själv med att cirkulera på tonfisk på burk och stekt lax. Snark i längden alltså. Men igår fick jag för mig att veckans matdosor skulle ha något fiskigt och grytigt i sig, och resultatet kan ni skåda på bilden. En fiskgryta! Och nu när jag dessutom ätit (och Mmm:at!) upp den första lunchen så kommer förstås receptet här:

Grunden är 400 gram sej/annan vit fisk (MSC-märkt!), grönsaker, kokosmjölk och krydda. I grönsaksväg använde jag mig av färska champinjoner, purjolök, 1/2 rödlök och broccoli. Men här går det förstås att stoppa i vad än som finns i kylskåpet, hade gärna haft i lite zucchini, eller kanske paprika rent ut av. När fisken är tärnad och stekt, champinjonerna mjuka och grönsakerna hackad och ilagda slår du på ca 2 dl kokosmjölk. Krydda med mycket chilipulver, ännu mer curry och eventuellt lite buljongpulver. Låt det sedan stå och gosa ihop sig en stund på spisen. Servera med något gottigt! (för det vore ju dumt att servera med något ogottigt menar jag).

Update: Glömde ju ingefäran! Riv ner 1/2-1 cm mot slutet, beroende på hur modig du är!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: