Chiaplättar

Kategori: recept

Det var liksom kärlek från första stund med dessa små superfrön, och deras användningsområde har fått stanna vid morgongröten på tok för länge. Men igår provade jag att göra chiapudding (behöver modifieras lite), och idag blev det plättar! Riktigt goda, snålade dock lite med kanelen. Nästa gång ska jag bestämt mosa ner lite banan för mer sötma, det brukar ju vara en hit.

1 port (ca fem plättar)
1 dl mjölk
1/2 dl havregryn/liknande (jag använde rågflingor)
1 ägg
1 msk chiafrön
kanel

Mixa havregrynen/rågflingorna lite mjöligt, blanda sedan ihop med resterande ingredienser och låt stå och svälla i kylskåpet ett par timmar. Stek i stekpanna. Lätt som en plätt! 

Servera med lämpliga tillbehör, jag åt med vaniljig kvarg och en massa bär. 

Kommentarer

  • felicia säger:

    haha "lätt som en plätt", gillar den humorn =D

    funderat på chiafrön länge då jag läst om de så många ggr.. finns de i mataffären lr är de hälsokosten som gäller? Vad smakar dom?

    2012-09-11 | 22:36:04
    Bloggadress: http://tkhl.wordpress.com

Kommentera inlägget här: